Miért utálom ennyire az új Burberry kollekciót
A 2021-es tavasz-nyári, Londoni divathét nyitóeseményeként prezentált Burberry, akarom mondani inkább Riccardo Tisci kollekció végérvényesen kihúzta nálam a gyufát. Érdeklődéssel figyeltem a márka törekvéseit a megújulásra, amelyet az új művészeti vezetőtől vártak.
A megújulás megérkezett, de ez egyre inkább a patinás (értsd ezen amit kell, nem a poros régimódit) múlt újraértelmezése helyett az eltörlés és rombolás valósult meg.
Riccardo Tisci valószínű remek tervező, de ez az ámokfutás sajnos így ebben a formában káros. Meglátásom szerint a Burberry-t saját márkájává akarja alakítani, gyakorlatilag az amúgy is stílustalanított logo helyére lassan már inkább az ő nevét kellene felírni. A kollekciónak, a célcsoportnak, a hagyományoknak ugyanis annyi.
Fogalmam sincs arról, hogy milyen bevételeket generál a cégnek, és mennyire fordulnak ki a londoni Mayfair-en található flagship store-ból a törzsvevők, és mennyire váltják őket új rétegek. Visszasírom a néhány évvel ezelőtti Bloomsbury csoport ihlette kollekciót, amely csodálatos példája volt a hagyomány és az avantgarde keverésének. Christopher Bailey remekül érezte az egyensúlyt.
De. Amit gondolok a megújulásról, az körülbelül az, amit annak idején Karl Lagerfeld tett a Chanel hamvaiból való feltámasztásával. Pedig ott is volt ám botrányos, és határokat feszegető kreáció, de valahogy az energia és az arhívum új korszakba való átemelése került bemutatásra. A többi pedig történelem.
A 2021-es tavasz-nyári kollekciót élőben néztem meg. Érdekes volt látni az Instagrammon a mindössze 4000-ről gyorsan a felére fogyó nézőszámot, akik akárcsak a márka weboldalán hang nélkül voltak kénytelenek véginézni és értetlenkedni az erdei rave partyt. Tisci, Anne Imhof német performasz művésszel együtt alkotta meg a koncepciót, amely sokak – az én számomra is- az érthetetlen lila köd (köd helyett más szó is behelyettesíthető alkalmasint) kategóriába tartozik. A kersztségben a Bloom, azaz a Virágzás nevet adták a kollekciónak.
Ahogy ebben a szezonban több márka, ezesetben is a természet megújulását választották inspirációs forrásként. Ennek a víz, és a fiatalság is a jelképe, a kollekció pedig, na most figyeljetek: ” egy hableány és a egy cápa szerelmi története”. (legalább ezentúl nemcsak a logo alapján Tory Burch-re fogunk asszociálni, hanem a Paul & Shark is bekerül a képbe) Valószínű sokak ámuldozhatnak, és írhatnak kritikát a mekkora nagy művészi üzenetről, de kíváncsi vagyok, mikor kerül kinyilatkoztatásra az, hogy a király meztelen.
Véleményeteket továbbra is a Paradi Online Facebook oldalán várom.