Coco Chanel és Marilyn Monroe – Douglas Kirkland kiállítása Budapesten
Őrületes szerencsének köszönhetően pont meg tudtam tekinteni Douglas Kirkland Marilyn Monroe és Coco Chanel fotósorozatát Budapesten, a Mai Manó házban. Bevallom a két divatikon együtt szerepeltetése elég nagy meglepetést okozott számomra, de végül a fotográfus életrajzában elmélyedve, érthetővé vált a látogatócsalogató duó párosítása. Másrészt életemben először végre bejártam az épületet, ahol egykor a szívemnek oly kedves Arizona mulató működött (erről itt olvashattok bővebben). Az alábbi képen, ha nem tévedek, éppen a néhai zenélő lépcső mellett állok.
A kiállítás érdekessége, hogy a ma már 85 éves, világhírű fotós pályájának elején készült, egész életét meghatározó fényképeit vehettük szemügyre. 1961-ben kapott megbízást arra, hogy Marilyn Monroe házában eltöltsön egy estét, amely így elég pikánsan hangzik. A 26 éves fiú szemmel láthatóan megtalálta a közös hangot a szépséges színésznővel, s a képeket nézve igazán nem irígyeltem a szerkesztőt, akinek ebből a sorozatból le kellett válogatnia a megjelenő filmkockákat.
A mai, digitális kamerákhoz szokott néző nehezen tudja elképzelni a színes, és fekete-fehér verzióban is elkészült sorozat darabjairól, hogy a fényképész csak előhívás után láthatta azt, amit megörökített. Minden tökéletes ezeken a képeken, legyenek azok portrék, divatfotó jellegű, vagy akár a riport kategória alá sorolható verziók. Szintén belehasít a nézőbe Monroe természetessége, szépsége, és kisugárzása. Milyen kár, hogy nem adatott meg számára a művészi kiteljesedés….
1962-ben a LOOK magazin által ismét egy különleges megbízást kapott Kirkland. Három hétre Párizsba utazhatott, hogy Coco Chanelről készítsen egy sorozatot, amelyben nemcsak a tervezőt, hanem az alkotási folyamatot is bemutassa.
Ebben az időben Chanel nem igazán volt ismert Amerikában, a divattörténetben jártasak tudhatják, hogy korábban egy komoly Hollywood-i fiaskó után gyakorlatilag visszasunnyogott Európába (erről majd írok hamarosan, de nyugodtan figyelmeztessetek is rá a Facebook oldalon) valamint Jackie Kennedy sem volt még képben a kosztümjeivel.
Adott volt hát egy húszas éveiben járó franciául nem beszélő amerikai fotográfus, valamint egy kemény, bizalmatlan 79 éves tervező, aki 8 éve nyitotta újra divatházát. Kommunikálni nem akart a fiatal fotóssal, elég gyorsan az értésére is adta, hogy csak a modelleket, meg a kiegészítőket fényképezze, őt magát ne. Kirkland így a háttérbe vonult és csak a manökenekre koncentrált. Egy hét elteltével az előhívott anyag Chanel elé került, aki ennek hatására teljesen megváltozott. A közös munka olyan sikeresen végződött, hogy Kirklandet a szárnya alá is vette, s a művész a mai napig stílusának egyik legerősebb befolyásolójaként tekint a tervezőre. A nagyközönség pedig végre láthatta a Kisasszonyt nevetni.
Ha nem sikerült megnéznetek a kiállítást, akkor ajánlom figyelmetekbe Douglas Kirkland fotóalbumait és további munkásságát!
Hozzászólásaitokat továbbra is a Paradi Online Facebook oldalán várom.
A Paradi Online 9 éve, csaknem kétezer cikkel, gondos kutatómunkával, többszáz befektetett munkaórával készül. Ha az oldal további működését és fenntartását – amelyet már egyre nehezebben tudunk finanszírozni- szeretnétek támogatni innen vásárolhattok saját tervezésű ajándéktárgyainkból, vagy PayPal-on keresztül “virtuálisan meghívhattok egy kávéra” akár egy csésze kávé, vagy ha jobban tetszik egy magazin árával. Köszönjük!