Tamara Lempicka az art deco ikon
Nem csak az Art Deco, de talán a világ leghíresebb festőnője Tamara Lempicka 1889 májusában született egy arisztokrata lengyel családban. Hogy hol, máig titok. A hivatalos iratok szerint Varsóban, családja szerint viszont Moszkvában. Egész életét körbelengi ez a titokzatosság, melyet a nyilvánosság előtt élve is meg tud őrizni. Földi léte elmúltával is izzó hatású minden, ami személyéhez kapcsolható.
Apja hamar eltűnik az életéből. Varsóból Szentpétervárra költöznek, Csupa erős nő veszi körül, akik számára fontos, hogy kiskorától művészetet tanuljon. Nagymamájával körbeutazzák egész Európát, kiváltságos, gazdag gyermekkora emlékei későbbi képein is megjelenik. 14 éves, amikor Svájcba küldik tanulni. Hamar ledönti a családja által felállított kereteket, még nincs 18 éves, amikor férjhez megy Tadeus Lempiczki ügyvédhez, akit Tamara családja nehezen fogad el, mert úgy gondolják, hogy csak a pénze miatt veszi el a fiatal lányt. Közös szentpétervári életük rövid ideig tart , a szocialista forradalom győzelme után Párizsba menekülnek.
Évekig Tamara vagyonából élnek. Ebben az időszakban kezd el festészetet tanulni. Kislánya születése után egyre nehezebb számára a nagyvilági életformát fenntartani, a családi ékszereket felélik, így Tamara úgy dönt, hogy ezentúl a festészetből fog megélni. A nehézségek elől a művészetbe menekül. Éjjel-nappal fest. Kezdeti képein a kubizmus és a futurizmus hatásai érezhetőek, később válik a Art Deco leghíresebb művészévé.
Nagyon hamar felfedezik szépségét és tehetségét. A párizsi éjszakai élet kedvenceként hamar befogadja az avantgarde művészvilág. Minél sikeresebb, annál kicsapongóbb életet él. Gyakran váltogatja férfi és női szerelmeit. Házassága tönkremegy, nem csak férjét, hanem gyermekét is elhagyva 1928-ban Amerikába költözik.
Még nincs harminc éves, amikor már a festészetével keresett millióiból tudja finanszírozni szenvedélyekkel teli életét. A gazdasági világválság idején mindenét feléli, de a fényűző életét képtelen feladni, ezért újra férjhez megy. A magyar származású Roul Kuffner báró a kor leggazdagabb embere . Filmes barátai segítségével a hollywoodi sztárok is megkedvelik Tamara művészetét , szinte sorban állnak a képeiért.
A harmincas évek vége felé ábrázolási stílusa megváltozik. Egyre kevesebbet fest, férjével – aki New Yorkban antikvitás üzletet nyit – újra körbeutazza Európát.
A II. világháború szörnyűségei nagyon megviselik. Évekig mániákus depresszió gyötri. Hol Európában, hol Amerikában él. Szállodáról-szállodára vándorol. Néhány hetet Varsóban is eltölt. Központi helye újra Párizs lesz, ott rendez be műtermet. Az 50-es évek végén már nem érdeklődnek művészete iránt, szépsége elvesztését nehezen dolgozza fel, néha hónapokig elzárkózik a külvilág elől, ki se mozdul a műterméből.
Lányával újra egyre szorosabb a kapcsolata. Férje halála után Houston -ba költözik, hogy minél közelebb legyen Kizette-hez és unokáihoz. Egyre kevésbé keresettek a képei , de ő továbbra is fest. Csendéleteket, reneszánsz hangulatú portrékat – immár nem ecsettel, hanem kis paletta késsel. A képeit a padlásán ,és bérelt raktárban kénytelen tárolni, mivel senki nem érdeklődik új világa iránt.
Már a visszavonuláson gondolkodik, amikor 1966-ban bemutatják régi képeit. Különösen a modern, fiatal művészekre lesz nagy hatással. Újra elkezdik képeit gyűjteni.
Halála előtt Mexikóba költözik, ahol maga köré gyűjtve a fiatal művészeket, újra nyitottabb életet él – bár házsártos, kötekedő híre miatt kevesen tudnak közel kerülni hozzá.
Lánya, Kizette utolsó pillanatig türelemmel, elfogadással veszi körül. Mellette van akkor is, amikor 1980 márciusában álmában meghal.
Kérésére hamvait a Popocapétepl vulkán kráterébe szórják.
A poszt szerzője Bege Nóra fotográfus.