Maleficent- Demóna, mese nagyra nőtt gyerekeknek és jelmezrajongóknak
Nagyon szeretem a kosztümös filmeket, de bevallom őszintén a mesékbe, a CGI trükkökkel telenyomott fantasy filmekbe kissé belefáradtam. Ezért vegyes érzésekkel vártam a Maleficent, magyarul Demóna premierjét. Angelina Jolie-val azonban elfogult vagyok, szóval adtam egy esélyt a mozinak.
Anélkül, hogy lelőném a poént elárulom, hogy ez a történet nagyban különbözik az eredeti Csipkerózsika történettől, úgy, hogy közben csak egy más síkra helyezi a mesét. Angelina Jolie pedig olyan fantasztikus játékot nyújt a filmben, ami egyszerűen lenyűgöző. A film alkotói gyakorlatilag neki köszönhetik,hogy a Demóna kiemelkedik a többi mesefeldolgozás középszerű, már-már unalmas tömkelegéből.
S ha már a Paradi Online-on vagyunk, essen szó a jelmezekről, amelyelyek tervezője nem más, mint a többszörösen Oscar díjra jelölt Anna B. Sheppard. Ő tervezte többek közt a Schindler listája, és A zongorista című filmek kosztümjeit is.
A Maleficent (nem tudok megbarátkozni ez a Demóna nével….) történet több olyan karaktert jelenít meg, akiknek a jelleme komoly változáson fejlődésen megy keresztül. A jelmezeknek pedig ezt tükrözniük kell. S ha nagyon figyeltek, finom utalásokat, mesteri megoldásokat lehet észrevenni.
A történet a mindenki által ismert Csipkerózsika mesét a gonosz tündér, azaz Demóna szemszögéből mutatja be. Az érdekesség azonban az, hogy a mesén kívüli előzményeket, okokat, következményeket is elénk tárja, ami nagy lehetőséget ad a jelmeztervezőnek arra, hogy brillírozhasson. Sheppard a XV. századi művészettörténetben keresett kiindulópontokat. olasz, francia festményeket, és szobrokat tanulmányozott, valamint a legnagyobb reneszánsz alkotók műveit.
Demóna kezdetben egy a tündérek közül, egy óriási fán él, a természet gyermeke. Ruhái is ezt tükrözik: természetes, több rétegű gyűrt anyagok, a föld és a fa színei jelennek meg nála.
Ahogy a képen is láthatjátok a jelmez akár egy fa kérge, s a két szereplő is hasonlóan van öltöztetve. Kezdetben az anyagok könnyedek, libbenősek többrétegűek- ahogy maga a figura is szárnyaló boldog. Majd ahogy átalakul, az öltözékei is megváltoznak: lesznek egyre komorabbak, nehezebbek, ezzel is jelezve milyen súlyos terhet cipel. Elég belegondolni abba, hogy ez mennyire segíti a színész munkáját. Egy több tízkilós jelmez, hosszú uszállyal mennyit változtat a járáson, a mozgáson.
Az 1959-es klasszikusDisney féle Csipkerózsika feldolgozásból ismert ábrázolást egyetlen jelenetben vették csak át, igaz csak a kontúrokat megtartva. Ez az a látvány, ahogy Demónát megszokhattuk: a szarvas fejdíszben, álló gallérral, palásttal. Ami változott: a lila és a pink színek eltűntek, sokkal komorabb, drámaibb hatású lett a jelmez. A jelmeztervezőt inspirálták a mai, és a mai divatra nagy hatást gyakorló divattervezők: Alexander McQueen, Mariano Fortuny, vagy éppen a japán kortárs textilművészek.
A fém kiegészítőket nem más, mint Manuel Albarran készítette, aki Lady Gaga Bad Romance klipjében is a fém ruhákért, kellékekért volt felelős.
S ha már Lady Gagát említettük. Nem lehet elmenni Angelina Jolie arcimplantátuma mellett anélkül, hogy a Born this Way képi világa ne jutna eszünkbe. A maszkot pedig nem más, mint a hétszeres Oscar díjas Rick Baker álmodta meg. Demóna azonban csak éppen annyira félelmetes, mint amennyire szívszorítóan szép. De gondolom az alkotók nem véletlen építettek a tudatalattiban megbúvó üzenetre, mégpedig arra, hogy mindenkinek eszébe fog jutni a Monster, azaz a szörny név Gaga kapcsán. Ez a név feltűnik a filmben, de nem árulhatom, el, hogyan…
A királyok viselete is divattervezőket idéz. Sheppard bevallottan Versace életművét hívta segítségül a hivalkodó öltözékek megtervezéséhez.
Csipkerózsika, vagy ahogyan a filmben hívják, Auróra a preraffaeliták világát idézi. Jelemezei szinte egy az egyben John William Waterhouse Ophélia című képein is megtekinthetőek.
Érdekes megfigyelni Aurora jelmezén, hogy a dekoltázsrészen nem csipke, hanem madártoll díszítés van- apró jelzés a karakter kötődéséhez.
Szintén örömmel vettem észre egy másik művészettörténeti vonatkozású elemet a film első részében, méghozzá Caspar David Friedrich alábbi képét láthattuk felbukkanni a tündérvilág részeként:
Végül essen szó Angelina Jolie sminkjéről, amelyet a MAC cosmetics-el közösen alkottak meg. Soka, köztük én is jiányoltam a lila, és a zöld színeket a film megjelenése előtt már megismert sminktermékek palettájáról- ugyanis készült egy újabb Maleficent kollekció. A film bemutatása után, s ahogy ezt az előbbiekben is olvashattátok, ez most nem az a rikító színekkel hivalkodó figura. Inkább a természetközeli színek, az aranysárga határozzák meg, valamint az őrülten figyelemfelkeltő vörös rúzs. A kollekciót már meg is vásárolhatjátok a MAC üzleteiben.
A filmről bővebb információt a port.hu oldalán találhattok.
Köszönöm a MAC-nek a meghívást a film premier előtti vetítésére.