Az American Look megteremtője: Claire McCardell

Az American Look megteremtője: Claire McCardell - minden-mas, divat-tortenetek -

Lassan már sorozattá növik ki magukat az egykor híres, mára már kevésbé, vagy egyáltalán nem ismert tervezőkről írott posztjaim. Most ismét egy amerikai terveőt mutatok be, aki európai hatásoktól inspirálva reformálta meg a tengerentúli öltözködést.

Az 1905-ben született tervezőt leginkább Chanel, és Vionnet inspirálták. Nem csoda, hiszen tanulmányait a húszas évek közepén Párizsban folytatta. Itt testközelben láthatta a divatházak bemutatóit, és szalonjait. Nem csoda, hogy jelentősen hatottak rá. A sré-szabásvonal előnyein kívűl, azt is megjegyezte, hogy legjobb ötleteit saját maga igényeiből, tapasztalataiból nyerheti- akárcsak Chanel.

mccardell

Miután lediplomázott, a Townley Frocks nevű cégnél helyezkedett el, mint a vezető tervező Robert Turk asszisztense. Két évig dolgozott a kezei alatt, amikor mentorát balaeset érte, és meghalt. gyorsan a helyébe kellett lépnie, és a következő kollekciót már McCardell tervezte. 7 évig hűséges volt a céghez,ahol első üzleti sikereit aratta, például a “Monastic dress” azaz a szerzetesi ruha nevezetű kreációjával. A képen láthatjátok, hogy a ruha a mai kollekciókban is megállná a helyét, viszont a harmincas években micsoda újításnak számíthatott. Igazi formáját a ruha az övvel nyerte el, amelyet különböző módon lehetett megkötni.

monastic dress claire mccardell

monastic dress

A ruháról persze sokaknak sokaknak feltűnhet Madame Grés hatása (itt olvashattatok róla), de akár Vionnet munkássága is. Nekem viszont beugrott egy 1940-ben (azaz a Monastic Dress piacra dobása után pár évvel később!!!) készült film, a Philadelphia Story, amelyben Katharine Hepburn az alábbi ruhát viselte, amely az Oscar díjas Adrian tervezése. Őt egyébként többen megvádolták, hogy szívesen merített divattervezőktől ötletet, mint például Valentina Schlee-től. (erről korábban itt írtam) Hiába, a tervezők mindig is szerettek, és szeretnek tiszta forrásból inspirálódni…

 

rbk-Iconic-Dresses-1940-de

De térjünk csak vissza Claire McCardell-hez. Csak akkor hagyta el a Trowney Frocks-t, amikor 1939-ben a divatház bezárta kapuit. Ezután Hattie Carnagie divatházának kezdett dolgozni. Az együttműködés kérészéletű volt, mert McCardell ruhái túl egyszerűnek tűntek a nagyvilágibb öltözékekhez szokott amerikai vásárlóiknak. Szerencsére 1940-ben a Trowney Frocks újranyitott. Ruháit ekkor már “Claire McCardell Clothes by Townley”  márkanév alatt forgalmazták. Akkoriban nem volt szokás a tervezők nevét megjeleníteni.

Clare McCardell Tailoring a Dress

popover dress

1942-ben  a legnagyobb eladást produkálták a pop over nevű ruhával. Ebből több ezer darabot adtak el. Emellett azzal tűnt ki az akkori trendek közül, hogy az akkori férfias szabások másolása helyett inkább nőies vonalakat, sré-szabást használt, és így készített kényelmes női öltözékeket. Előtte nem volt jellemző, hogy a nőies öltözékek kényelmesek lettek volna. Ehhez az inspirációt saját tapasztalataiból nyerte. Sieléshez kapucnit tervezett a hölgyek ruháira, amikor utazásai folytán azt tapasztalta, hogy túl sok mindent kell magával cipelnie, variálható ruhatárat tervezett. Ma ez mind egyértelmű elvárásnak tekinthető, de akkoriban a nők öltözködését nem a kényelem vagy a praktikum irányította. Alapanyagai is praktikusak voltak: lenvászon, jersey, farmervászon.

mccardell3mccardell2mccardell1

Ruháiban jól látható a görög, vagy római klasszikus viseletek hatása, illetve az európai tervezők stílusa. A II. Világháborúban Amerika elszigetelődött az öreg kontinestől, ez pedig kedvezett az amerikai designereknek. Claire McCardell úgy gondolta ideje megalkotni az igazi American Look-ot, ami kényelmes, vidám, nőies, és egyben sportos. 1944-ben divatba hozta a ballerina cipőket, amelyek gyakran a hozzájuk viselt ruhák anyagából készültek.

Tervezett fürdőruhákat, és elegáns strandviseleteket. Leghíresebb kreációja a buborék-fürdőruha volt.

mccardell1

Clair_McCardell_plaid_plays

mccardell swim

Claire McCardell

Szerencsés volt, hogy életében többször is díjazták munkásságát. Nemcsak a legjobb tervezőnek választották többször, hanem a Life magazin 100 legfontosabb amerikai a  XX. században nevű válogatásába is bekerült. 1956-ban írt “What Shall I Wear” című könyvét azóta is többször kiadták.

mcCardell-Time-1955

TwoBooks_McCardell-part-21

Tervezők sora tartja példaképének: Isaac Mizrahi, Donna Karan, Calvin Klein, Elizabeth McKay, Norma Kamali, és Cynthia Rowley. Anna Sui 1999-es tavasz-nyári kollekcióját Claire McCardell emlékének ajánlotta.

Ha körülnéztek az ebay-en, jó pár száz dolláros áron kínálják a McCardell ruhákat.

clairemccardell

mccardell5`

mccardellpicasso

mccardell_1955_chagall