Christian Dior Haute Couture SS 2018 – szürrealista bál a nőkért
Christian Dior 2018-as Haute Couture kollekciója kapcsán több mindenen elgondolkodtam. Először eszembe jutott egy kisebb vita, amibe belefutottam, arról, hogy a divat művészet-e. Másrészt azon morfondíroztam, vajon milyen nehéz lehet egy divatházat úgy életben- és csúcson tartani, hogy az alapító szellemiségét követve tegyék meg az újabb és újabb lépéseiket. Ez abban az aspektusban pedig különösen izgalmas, hogy Christian Dior mindössze 10 esztendőt tölthetett el divatháza élén!
Az idei bemutató azt hiszem, a szezon csúcspontját jelenthette. Különösen szerencsésnek érezhették magukat azok, akik ott lehettek. A szürrealizmus és a nők helyzete inspirálta a divatház művészeti vezetőjét. Maria Grazia Chiuri igencsak vagány és egyedi módon áll Diorhoz és azokhoz az elvárásokhoz, amiket felé és a divatház irányában támasztanak. Nem leporolt vintage darabokat akar előállítani, hanem valami frisset, modernet. A Diort mint a nőiesség szimbólumát tartják számon. De vajon a nőiesség ma ugyanazt jelenti, mint az ötvenes években? A Dior mostmár üzen, a Dior mostmár akár provokál s kiáll a nőkért.
Az idei haute couture kollekció díszlete René Magritte világát idézte, a ruhák ihletője azonban egy kevésbé ismert hölgy, Leonor Fini volt. S hogy ki is ő és hogyan kapcsolódik Diorhoz? Maria Grazia Chiuri jó mélyen beásott Christian Dior élettörténetébe, egészen azokig az időkig, amikor még a divatszalonját meg sem alapította. Kevésbé ismert tény, hogy Dior a harmincas évekig egy saját galériát vezetett, aamely a szürrelista művészek munkáit árusította. A kiállító művészek között volt Leonor Fini, aki nemcsak figyelemreméltó festő, hanem igazi szexideál is volt (hamarosan külön posztot szentelek neki). Bizony, bizony egy hölgyről beszélünk. Az ő öltözködése adta az inspirációt ehhez a kollekcióhoz. Chiorit nagyon izgatja a nők és a művészet közti kapcsolat, ezt a 2018 nyári kollekciójában egy feliratos pólón elég nyomatékosan közzé is tette (Miért nincs a nagy művészek között nő?)
A főként fekete-fehérre épített kollekció legfőbb kiegészítői a Stephen Jones által megálmodott fejdíszek-maszkok voltak. A kalap-király Peggy Guggenheim emlékének dedikálta alkotásait.
Érdekes megfigyelni, hogy a bemutatón egy óriási kalicka található. A szürrealizmus pedig az álmokból táplálkozik. Lehet, hogy valóraválik az az álom, hogy a nők kitörhetnek a kalitkából?
Meglátjuk.