Hősnők, virágok, fecskendők – Prieston 2016 F/W
Az igaz szerelem függőség – állítja Nagy Noémi divattervező , aki a Budapest Fashion Night rendezvény keretében mutatta be a 2016 őszi-téli Heroin névre hallgató kollekcióját. A lila, púderrózsaszín, bordő, fehér és fekete színekben pompázó kollekció több darabjai is modern esküvői ruhákat idézett. Swarovski díszítések, három dimenziós anyagmanipulációk, virágok, és printek jellemezték a kreációkat. S hogy a sajtóanyagnál még közelebb kerülhessünk a tervezőhöz, feltettem néhány kérsést, amire kendőzetlenül válaszolt. Most kivételesen a hangulatjeleket is meghagytam a szövegben, mivel úgy érzem így mégjobban megismerhetitek Noémit.
Sokan a virágos ruháiddal azonosítanak, hiszen ezekkel arattál először sikereket. A most bemutatott kollekcióban azonban igen szokatlan mintát, fecskendőket is használtál. Nem érzed ezt óriási ellentétnek?
Relatív a siker…kérdés, hogy milyen szemmel nézzük. Szakmai, üzleti, vagy vásárlói. Ha vásárlói oldalról közelítjük meg, akkor a cári Oroszország ihlette kollekciómmal nagyobb sikereket arattam. Az alapján épült ki az első vásárlói köröm, és annak darabjai mind a mai napig népszerűek és keresettek. Nem tudom pontosan mivel azonosítanak, bízom benne, hogy nem csupán a viragos anyagokkal, mert sok egyéb plasztikus, 3d-s különleges textillell is dolgozunk.
Szeretek diszkréten provokálni. Ez szezonról szezonra előjön. Szeretem az elegáns anyagokat, ruhadarabokat sportos darabokkal kombinálni. Szóval az ellentét és a provokáció ott van minden kollekciónkban. Pl. az említett viragos kollekcióban (Urban Princess) rengeteg sportos pamut ruha és szaggatott anyagok is voltak. Illetve volt 3 feliratos felső, melyek összeolvasva kiadták a SUCK MY DICK “üzenetet”
A fecskendők egyébként heroinos fecskendők, melyek konkrétan a Heroin elnevezésű kollekcióra utalnak. (Nem tudom itt nem észrevenni a szójátékot, ami egy betű eltéréssel a hősnőkre utal)
Az előbb említett minta, a makulátlanul nőies, és mégis zavarbaejtő ruhán David Lynch világát juttatta eszembe. Lehet ehhez hozzájárult az is, ahogy a modellek a hosszú függöny-háttérből léptek elő a kifutóra. Milyen inspirációk alapján dolgozol?
Alapvetően a saját életemből építkezem. Nyilván rám is hatnak zenék, filmek, művészi alkotások, emberek, utazások stb, de amikor belevágok egy új kollekció megtervezésébe, sosincs konkrét inspirációm. Inkább csak életérzések és benyomások, amit igyekszem átületetni a ruhákba. Nekem az mindig olyan furcsa, amikor valaki hosszasan ecseteli, hogy mi inspirálta. Belemagyarázásnak és erőltetettnek érzem. Egy festmény is akkor jó igazán, ha mindenféle magyarázat nélkül magávalragad és csak nézed és nézed, és nem is érdekel, hogy ezzel meg mi a fenét akart mondani a művész. Egyszerűen csak tetszik és kész.
Az egyik tv műsor vezetője óriási sikert aratott a My body, my rules feliratú pólódban. Mit gondolsz a magyar nők mennyire harcosak ebben a témában?
Kevesen állnak ki maguk mellett, az igazuk mellet, kevesen vállalják fel önmagukat. A baj az, hogy ez már a nevelésünkkor eldől. A lányokat mindig finomkodónak, udvariasnak, háromig elszámolónak nevelik. Belénknevelik az önnállótlanságot. És ez most nem feminista duma, mert szeretem a férfiakat:-D
A Budapest Fashion Night keretében bemutatott kollekció 2016 őszi-téli szezonjának volt az előfutára. Néhányszor az volt az érzésem, hogy még alakítani fogsz a kreációkon. Meddig formálsz a ruháidon, és mennyire tartod fontosnak a trendeket?
Egy bizonyos mértékig fontosak a trendek. Ha eladni is szeretném a ruháimat és nemcsak öncélú művészkedés az egész, akkor nyilván nem érdemes szembe menni az árral. De nem kezelem szentírásként. A divat annyira gyorsan változik, hogy ezt egy olyan márkának, mint amilyen az enyém , teljesen fölösleges görcsösen követni.
Alakitani már nem fogok a kreációkon, esetleg kiegészül még év vége felé egy kapszula kollekcióval. Azt hiszem, talán azt érzékelted egyes ruhákon, hogy azok esküvői öltözékként is megállják a helyüket. Ezek teljesen tudatosan lettek így alakítva. Az utóbbi időben egyre több menyasszony keresett meg. Én nem kedvelem a hagyományos, míderes-strasszos-műanyag abroncsos-habcsók ruhákat. A világból ki lehet velük üldözni. Így ebbe a kollekcióba tudatosan kerültek bele olyan esküvői ruhák, melyeket egy mai modern ugyanakkor romantikus nő szívesen viselne.
A magyar divatszakma egyre több képviselője hiányolja a hazai divathetekről/napokról a nagyobb lélegzetű, nőiesebb kreációkat készítő tervezők munkáit. Mi erről a véleményed?
Húha 😀 Ingoványos terepre értünk. Ez egy nagyon összetett kérdés. Nekem nincs bajom a minimal, letisztult kreációkkal, brandekkel és azok tervezőivel. Őket ezért a stílusért szeretik a vásárlóik. Engem meg azért, mert nőies darabokat készítek. Elég sok nemzetközi márka van, akik szintén nőies darabokat állítanak elő, csupán úgy 50-100 éve 😀 Ezzel csak arra célzok, hogy nyilván lenne létjogosultsága itthon is a részletgazdagabb ruháknak. Azt hiszem, hogy a mérleg akkor billent a street wear tervezők javára, amikor egységesen elege lett mindenkinek az egykori “nagymenő” hazai tervezők egyeduralmából. Amikor már nem volt elég a sznob bullshit szöveg egy túlárazott szatén borzadály eladásához. Jött az új generáció, új anyagokkal, új szabásokkal, friss stílussal, és jó piaci árakkal. Szerintem teljesen érthető, hogy ott vannak a divatheteken.
Aztán vagyunk páran, akik alig néhány éve jelentünk meg, és mi újra a nőies sziluettet helyezzük előtérbe, figyelembe véve a piaci igényeket. Előbb-utóbb biztosan bekerülnek a magyar divat vérkeringésébe a nőiesebb kreációkat készítő tervezők is. Egyébként a Marie Claire-en szerintem mindenki ott van, akit érdemes ebben a kategóriában megemlíteni.
Prieston by Noémi Nagy weboldalát itt találhatjátok, Facebook oldaláért pedig ide kattintsatok.
Fotók Máthé Krisztián for Pumpkin Paradise @All Rights Reserved