Madonna pillangós ruhája és Madeleine Vionnet
A W.E. film bemutatójánál csak azt várta jobban a közönség, hogy vajon a pop, és ezalkalommal a film nagyasszonya miben fog megjelenni. A negyvenes évek divatját idéző pillangós ruha fotója pillanatok alatt bejárta a nagy fotóügynökségeket, divatblogokat, és minden egyéb fórumot. A kíváncsiak a ruha márkáját is megtudhatták, bár sokaknak a helyesírással akadt némi gondja. A tervező cég ugyanis egy patinás nevet éleszt újjá: Vionnet. No de ki is volt az a Vionnet?
Madeleine Vionnet 1876-ban született Franciaországban. Szegény család gyeremekeként már 11 évesen elkezdett varrónőként dolgozni. 18 évesen már egy házasságon is túl, férjét elhagyva Londonba költözött, ahol Kaite Reily szabásza lett, majd visszatért Párizsba, ahol a Callot Seurce divatháznál, és Jaques Doucet-nél gyakornokoskodott. 1912-ben pedig saját divatházát nyitotta meg Vionnet néven.
Igazán híressé a húszas években vált, a keresztirányú szabás meghonosításával. Ezzel a technikával az anyagnak sokkal szebb, természetesebb az esése, jobban idomul, és mozog együtt viselőjével. Vionnet célja a női test kiemelése, és saját szépségének megmutatása volt. Ő maga nem volt szép, de ruháiba hihetetlen légies eleganciát tudott csempészni. Alkotásai az időtlenség érzetét keltették, akárcsak az inspirációul szolgáló görög szobrok, valamint korának híres modern táncosa, Isadora Duncan koreográfiái. ” Ha ma Vionnet iskoláról beszélhetünk, az leginkább azzal magyarázható, hogy eltökélt ellensége voltam a divatnak. A szezonális és tünékeny szeszélyekben van valami mesterkélt, és bizonytalan, ami sérti a szépérzékemet.” – vallotta ruháiról a harmincas években. Munkastílusa is eléggé egyedi volt. Vionnet először nagyobb méretű játékbabákra redőzte fel kreációit- ahogy a mellékelt képen látható- majd miután a kellő hatást elérte, kezdte el igazi méretben megvalósítani elképzelését. Olyan anyagokat használt, amelyek, a húszas, harmincas években nem voltak használatban női ruha készítéséhez. A keresztirányú szabásnak köszönhetően pedig jóval több textilt kellett felhasználnia , mint a hagyományos szabás esetén. Ezáltal is a luxusérzetet erősítette meg. Olyan sztárok viselték ruháit, mint Marlene Dietrich, Greta Garbo, vagy Katharine Hepburn. Nemcsak a szabászat tekintetében indított forradalmat, hanem a tervezők szerzői jogaiért, valamint a divatiparban dolgozók szociális ellátásáért is kiállt. Valószínű, sosem felejtette el, hogy honnan indult. 1939-ben a II. Világháború kezdetekor kénytelen volt divatházát bezárni, és visszavonulni. 1975-ben halt meg. A divatvilágra gyakorolt hatása olyan tervezőgéniuszok munkáiban mutatkozik meg a mai napig, mint Jean Paul Gaultier, John Galliano, vagy Issey Miyake. Manapság a W.E. jelmezei is előtérbe hozták Madeleine Vionnet életművét. A filmben számtalan ruhájának másolata látható majd.
2008-ban két Matteo Marzotto és Gianni Castiglioni élesztették fel a márkát, és azóta is Vionnet nyomdokain próbálnak haladni. Madonna pillangós ruhájával kapcsolatban többféle információ látott napvilágot. A Vionnet divatház rajongói oldalán azonban ott áll a válasz a ruha eredetére: Madonna öltözéke nem volt része egy korábbi kollekciónak sem, hanem erre az alkalomra neki tervezték. Tehát nem egy vintage öltözékkel van dolgunk, ahogy az néhány oldalon megjelent, és nem is a hatvanas évekből való a kreáció.
A Vionnet márka honlapja itt, facebook oldala pedig itt.
Pumpkin Paradise blog a Facebookon, még több képpel, videókkal és infoval:klikk ide, és lájkold!