Kaliforniai álom, avagy a La La Land jelmezei
A Golden Globe díjesője után tejes mértékben biztos voltam abban, hogy a Kaliforniai álom, azaz a La La Land designere is ott lesz az Oscar díj legjobb jelmeztervező jelöltjei közt.
Nem tévedtem, így ez remek apropó arra, hogy a kosztümökről is beszéljünk.
A jelmeztervező Mary Zophres, munkáit a Fargo, A nagy Lebowski, vagy az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága már ismerhetitek, hogy csak néhányat említsek.
A La La Land az ötvenes és hatvanas évek technicolor filmjeinek világát idézi. Meglehetősen bátor vállalkozás volt a CGI trükkök, és a vibrálóan gyors vágások világában egy lassú, régimódi zenés filmet készíteni.
Maga a történet, vagy a jellemek engem annyira nem ragadtak meg, lehet hogy nem kellett volna néhány héttel ezelőtt a Nápolyban kezdődött című filmet megnéznem Sophia Lorennel, és Clark Gable-el, no de mindegy. Kellemes kis limonádé mindenesetre..
Tehát a jelmezek…Ahogy fentebb írtam az egyik legfontosabb meghatározó eleme a film látványvilágának a technicolor mozikat idéző színezés, amyel a jelmezek esetében is megjelenik. Rögtön feltűnhet, hogy szinte minden szereplő color blocking jelmezekbe van öltözve. A színek hol egymás komplementerei- vagy az összetartozó szereplők kapják meg a kiegészítő színeket, vagy a szereplők és a díszlet- szinte csak elsődleges színek tűnnek fel.
A jelmeztervező és a rendező munkamenete számomra nagyon szimpatikus, és bevallom annak idején a kedvenc rendezőmmel én is hasonlóképpen dolgoztam. Inspirációként, a hangulatot megragadandó, egy videó válogatást kapott, amelyben a Bandwagon (1953) az Ének az esőben (1952) Baz Luhrmann Rómeó és Júliája (1996) a Kötelező táncok (1993) a Boogie Nights (1997) és a Kapj el ha tudsz (2002) szerepeltek. Mary Zophres ezeken a filmeken kívül még a Cherbourg-i esernyők című filmet vette alapul.
Emma Stone, azaz Mia a filmben végig nagyon nőiesen, ruhákba, szoknyás összeállításokba van öltöztetve. Érthető, hiszen a film is a klasszikus hagyományokat követi, valamint a táncos jelenetekben egy libbenő öltözet jobban mutat. Ilyenkor még arra is figyeltek, hogy a színésznő alsőneműje is azonos színű legyen, mint a ruha, vagy a film egyik legmeghatározóbb jelmezén, a sárga ruhán kézzel festették a mintákat. Miközben számos designer darab felbukkan a jelmezek közt, addig a tervező arra is ügyelt, hogy a hétköznapi jelenetekben ne öltöztesse túl a színésznőt. A Jason Wu ruha mellett így békésen megfér az 5 dolláros H&M top. Bevallom, meglepett, hogy nem tervezett és varrattatott jelmezeket láttam, hanem stylistként is gondolkodott a tervező. A figura előzményei Julie Christie, Ingrid Bergman, Grace Kelly és Katharine Hepburn voltak.
Ryan Gosling, azaz Sebastian szintén számos korábbi meghatározó filmszínész karakteréből lett újraformálva. Az ő esetében azonban minden egyes ruhadarabot a jelmeztervek alapján varrtak meg. Ha megnézitek a filmet, láthatjátok majd, hogy a szerepben egy, a régi hagyományokhoz ragaszkodó jazz zenészt láthatunk. A nadrágjai magasabb derekúak, mint a ma megszokott szabásvonalak, a nadrág szára viszont rövidebb, amely kiemeli a lábat, a nagyon meghatározó kétszínű cipőt, és a táncos részeknél is fontos szerepet kap. Az ő gardróbja lényegesen egyszerűbb, gyakorlatilag kétféle nadrág, és három zakó valamint öt darab ing alkotják. A stílusa ezzel együtt nagyon erős.
Közös jeleneteikben sokaknak Ginger Rogers és Fred Aister juthat eszébe, és ez persze nem a véletlen műve.