Harmadik alkalommal jelölik Oscarra az Anna Karenina jelmeztervezőjét
Közeledik az Oscar díjak kiosztása, s ez alkalomból a jelmezkategória jelöltjeit mutatom be nektek a Pumpkin Paradise blogon. Ahogy a címben is olvashatjátok, az Anna Karenina jelmeztervezője Jacqueline Durran immár harmadik alkalommal izgulhat azért, hogy megkapja-e a szobrot. Érdekesség, hogy előzőleg ugyancsak Joe Wright rendezővel közös munkájukért, a Büszkeség és balítélet-ért, és a Vágy és vezeklés-ért nominálták.
Az Anna Karenina kosztümjei egy érdekes koncepció alapján születtek. Jacqueline Durran úgy döntött, hogy nem a korhű, hagyományos látványvilágot választja, hanem egy fúziós stílust alakít ki. Ez a megoldás egyre gyakoribb, és van amikor telitalálatként működik is. Mit jelent ez? Sokszor a film által megidézett kor divatját a film készítésének idejében trendi irányzatokkal keverik- például az Amadeus című film készült e szerint az elv szerint (hozzáteszem, hogy a bemutatáskor forradalmian újnak ható jelmezek stílusát ma már nem látjuk olyan lázadónak, mint akkor. Hozzászoktunk a stíluskeveréshez). Az Anna Karenina jelmeztervezője azonban továbbment: nemcsak a mai glamúros ruhák vonalait, hanem az ötvenes évek meghatározó designereinek- Dior, Balenciaga- kreációit is beleillesztette elképzeléseibe.
Elmondása szerint magánakcióként indult el ezen a vonalon, tudván, hogy a rendező maximálisan megbízik az ötleteiben, tehetségében. Az 1870-es években játszódó történet jelmezei nem csak ebben különlegesek. Érdemes megnézni a beharangozó videót, amiből már ezalapján a két perc alapján kitűnik, hogyan emeli ki a kosztűmök színével a főszereplőket a tömegből, illetve hogyan használja az érzelmek ábrázolására. Érdekesség, hogy a filmben szereplő báljelenetben táncoló 25 pár mind ugyanolyan szabású ruhát visel. Pontosabban a hölgyek ugyanolyat, csak a pasztell színskála más-más árnyalatában, a férfiak pedig két különböző fazont. A rendező ötlete volt, hogy a hölgyeket, mint egy kórust öltöztessék, illetve az összetartásukat is mutassák ezzel az egyformasággal. Természetesen Anna figurája így még jobban kitűnik közülük, és még szembetűnőbb lesz az ellentét. S hogy milyen ékszert visel ebben a jelenetben Keira Knightly? Egy két millió dolláros Chanelt, amit a filmhez kölcsönöztek Lagerfeldék.
Szintén a rendező kérése volt, hogy Vronszkij fehérben jelenjen meg. Az egyenruhák hagyományosan posztóból készültek, amelyek legfeljebb sárgásfehér árnyalatúak voltak. Így más alapanyagot kellett találni. (S hogy a saját véleményemet is elmondjam: pont ez az öltözék, az amit nem szeretek. Szerintem Disney karakterré változtatja a szereplőt. No de ők tudják…)
A film kapcsán a Banana Republic-kal készítettek egy Anna Karenina kollekciót, amelyet az elmúlt év novemberében dobtak piacra. A kapszulakollekció darabjait a Pumpkin Paradise facebook oldalán nézhetitek meg: ide kattintsatok.
Anna Karenina lila selyemruháját pedig a Victoria and Albert múzeumnak ajándékozták a film producerei. A ruha a Hollywood Costume kiállításon tekinthető meg. (itt írtam róla korábban)