Bambusz, Jáva, vulkán és a divat – Kalicz Klára 2015
Mindig nagy izgalommal tölt el, amikor olyan fiatal tervezőkről kapok hírt, akik valamiféle régi, hagyományos technikát szeretnének életben tartani. Olvashattatok már Hangáról, aki az indigófestést tanulmányozza Japánban, s most egy olyan tervező munkáit láthatjátok, aki szintén messze utazozz ahhoz, hogy kitanuljon egy izgalmas eljárást.
Kalicz Klárával a megszokottól eltérően találtunk egymásra: nem én leltem rá, hanem ő keresett meg engem. Az image fotók mellé egy rövid ismertetőt is kaptam:
Kalicz Klára legújabb kollekciójához az ihletet Indonéziában, Jáva szigetén merítette. Az Indiai-óceán vad hullámai, az égbetörő füstölgő vulkánok és a trópusi esőerdők adták az inspirációt a Black
Bamboo megtervezéséhez. A hernyóselyemből és pamutból készített anyagok természetes lávakő alapú festékkel lettek festve. A kollekció kísérleti darabjai és a kísérő kiegészítők pedig jávai fekete
bambuszból készültek.
S mivel nagyon érdekesnek találtam a munkáit, valamint a történetet, amely a kollekciójához fűződik, egy kis mini interjút is készítettem vele.
Hogyan kerültél Indonéziába, illetve honnan jött az érdeklődés a természetes alapú festés iránt?
Indonéziába egy ösztöndíjjal kerültem, két félévet tanultam textil tervezést és hagyományos batik technikákat a yogyakartai művészeti egyetemen, Közép-Jáván.
Az ötlet, hogy pont Indonézia legyen, spontán volt, szerettem volna kiszakadni a hétköznapokból, megismerni egy teljesen más kultúrát és a világnak azon a részén még nem jártam. Különben is, pont a földgömb túloldala.
Kisérleteztem sokat, hogyan készítsek szép feketét és monokróm színárnyalatokat selymen, de mindig a legegyszerűbbnek tűnő feladat a legbonyolultabb. Az óvárosban kószáltam éppen elkeseredve, hogy nem kaptam szép eredményt, amikor véletlen megismerkedtem Agussal, a batik mesterrel, aki beavatott a természetes lávafesték titkába. Az alap a város vulkánjánál, a Merapinál szedett lávakő volt, de a többi titkos összetevőt csak hónapok után árulta el egyenként, mint a filmekben. Nagyon jó barátságot kötöttünk és az ő studiójában készültek a Black Bamboo kollekció anyagai.
Klára jelmeztervezőként is dolgozik, amit nem lehet nem észrevenni a ruháin. Látványosak, szokatlanok, és színpadiasak. Arról faggattam, nem fél-e attól, hogy nem találnak majd gazdára ezek a ruhák:
A kollekcióim egyrészt állnak a konceptuális ruhákból, amellyek valóban jelmezszerűek és fellépő ruhának valók inkább, valamint a hangulatot megőrző, de egyszerübb limitált kollekcióból ami pedig hordható a mindennapokban, vagy eseményeken.
Nem tartok attól, hogy a jelmezszerűbb image ruhák ne találnák meg a közönségüket. Jelenleg számomra a jelmeztervezés áll első helyen és szeretném, hogy a konceptuális divatanyagok amellyeket létrehozok, az a kompromisszum mentes tér legyen, ahol a lehető legkevesebb korláttal tudok alkotni és kifejezni magam.
Az image fotók születése legalább olyan izgalmas, mint maguk a ruhák: