AIAIÉ- a Bauhaus előtt tiszteleg a magyar divatmárka

AIAIÉ- a Bauhaus előtt tiszteleg a magyar divatmárka - minden-mas, magyar-divat, ujdonsagok -

Újabb magyar márka sikerének lehetünk tanúi. Érdekes módon Hegedűs Zsanett SHADOWGRAPH névre keresztelt kollekciója nem valamelyik hazai divatrendezvényen, hanem a Vancouver Fashion Week-en került bemutatásra.

aiaic3a9-shadowgraph-s_s-2015-lookb

Így a Vogue olvasói hamarabb szerezhettek tudomást a magyar művészet harmincas éveinek inspirációjából született kollekcióról, mint a hazai divatmédiumok. A hetven bemutató tervező közül a VOGUE kiválasztott tizenötöt, köztük az AIAIÉ márkát, amelyeknek a bemutatón készült fotói megjelentek mind a VOGUE UK, mind a Glamour UK oldalán.

“SHADOWGRAPH – magyar szem – Vajon létezik-e ilyen fogalom az európai kultúrában? Valószínűleg nem, de sajátosan közép-európai életpályák tapinthatóan léteznek. Kertész, Munkácsi, Moholy. Pótolhatatlan, éles, teremtő tekintetek. A valóság érzéki lenyomatai egy egyedülálló optikán keresztül. Bárkinek ott volt a lehetőség, hogy így lásson, mégis ők a nagyok. Az utolsó olyan korban, ahol a születő alkotások összessége több, mint az egyenként összeadódó tételek. Az utolsó olyan korban, ahol a feszültség már tapintható, a személyes energiák gátlások nélkül alakulnak tiszta teremtő erővé. Az utolsó olyan korban, ami innen nézve egy szemvillanás, de kikerülhetetlenül vágyunk vissza hozzá. Sötét által teremtett világosság, testeket értelmező árnyak, ismert világunk újrarendezése egy ideál szolgálatában. Soha vissza nem térő alkalom örökre elszalasztott tanulságai. Árnyfénykép. A harmincas évek ezüstkor. Egyszerre lépünk Európaszerte, hibátlanul illeszkedünk a szellemi kirakójáték darabjai közé. Ami létrejön, természetes világszínvonal kettős árnyékkal mögötte. Sajátos közép-európai indulás, de a kíválóság elismerése közben mindíg látszik egy árnykép, melankólikus kapcsolat a gyökerekkel. Szüless különlegesként, harcolj a sikereidért, de soha ne tudd elfelejteni honnan jöttél. A SHADOWGRAPH ennek a kettős árnyéknak figyelmeztető lenyomata. Építészeti, fotóművészeti és szabászati csiszoltság ad pontos korrajzot. Nem narratív mégis nyugtalanító, nem idéz pontosan, mégis válaszokra késztet. Az alkotó folyamat közben belehelyezkedni a nagyok szemszögébe, a saját eszközeimmel megrajzolni egy tanulságos képet igazi kihívás volt számomra. Az árnyékok és lencsevetületek haute couture világa folyamatosan metsződik át a fine cut tökéletes szabásvonalaival, létrehozva gondolataim árnyfényképét az ezüstkorról, ami mai szemmel nem is létezhetett.”- írja a tervező a márka weboldalán.

bauhaus-montazs
aiaic3a9-shadowgraph-s_s-2015-lookb3

„Az inspiráció elindítója egy fantasztikusan rendezett kiállítás volt Balatonfüreden, a Vaszary Villában. André Kertész életútját mutatta be, tematikusan, eredeti fotókkal. Valószínűleg ez dolgozott bennem, amikor témának a nagy magyar fotósokat választottam, s azt a kort, amikor ők a legikonikusabb képeiket készítették, 1930 és 1950 között. A Ludwigban látott Munkácsy kiállítás és Blumenfeld kiállítása a Somerset House-ban erősítették ezt az inspirációs vonalat. Korszakalkotóan bántak a fény-árnyékkal, a nézőpontokkal, a témakapcsolásokkal, a komponálással. Teljesen logikusan társult bennem hozzájuk Moholy-Nagy és a Bauhaus építészet, amely később egyre hangsúlyosabb lett” – mondja Zsanett a kollekcióról. „Az alkotó folyamat közben belehelyezkedni a nagyok szemszögébe, a saját eszközeimmel megrajzolni egy tanulságos képet igazi kihívás volt számomra. Az árnyékok és lencsevetületek haute couture világa folyamatosan metsződik át a fine cut tökéletes szabásvonalaival, létrehozva gondolataim árnyfényképét az ezüstkorról, ami mai szemmel nem is létezhetett.”

zsanett-moholy
aiaic3a9-shadowgraph-s_s-2015-lookb15

Nagyon fontosnak tartom, hogy a képzőművészetnél ma már nagyobb népszerűségnek örvendő divat visszacsempészi, akár egy trójai falovat a világhírű- és színvonalú alkotásokat a mai hétköznapokba is. Zsanett a ruhatervezést önkifejezésnek használja, ruhái legalább annyira tekinthetőek öltözéknek, mint objectnek. A tervező 1995-től foglalkozik divattervezéssel. Tanulmányait a Magyar Iparművészeti Egyetemen végezte, de Erasmus ösztöndíjjal Londonban, Cepus ösztöndíjjal Ljubljanában is tanult. Érdemes megfigyelni, hogy ruháit mind a bemutatón, mind pedig a lookbook fotóin “hétköznapi” méretű nők mutatják be, nem pedig mínuszos méretű modellek.

Az AIAIÉ weboldalát itt, facebook oldalát pedig itt találhatjátok.

 

aiaie44

aiaie4

aiaie33

aiaie32

aiaie3

aiaie23

aiaie22

aiaie2

aiaie13

aiaie12

aiaie1

aiae11

aiae1